Prezydent Chełma Jakub Banaszek podpisał ugodę z wykonawcą infrastruktury drogowej związanej z budową terminala intermodalnego w Chełmie.
O sprawie pisze „Super Tydzień Chełmski”. Gazeta przypomina, że warszawska firma Sarinż wygrała dwa lata temu przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” na zadanie „Budowa oraz modernizacja infrastruktury umożliwiającej rozwój terminala intermodalnego w Chełmie”. Wartość projektu wynosiła ok. 250 mln zł, z czego 200 mln zł pochodziło z dofinansowania.
1 grudnia 2023 r. prezydent Banaszek i Piotr Szydłowski, dyrektor ds. technicznych w Sarinż, podpisali umowę na przebudowę 11,5 km dróg – w tym ponad 9 km wojewódzkich i 2 km powiatowych. Miasto zapowiadało wówczas „całkowicie nową budowę miejskiego wiaduktu” i „otwarcie Chełma logistycznie i gospodarczo”. W pakiecie miały znaleźć się także chodniki, ścieżki rowerowe, pasy spowalniające i bezpieczne zjazdy, a całość miała zostać zrealizowana w ciągu dwóch lat.
W 2024 r. zakończono przebudowę ulic Zawadówka i Włodawska. Kolejne etapy obejmowały m.in. al. Armii Krajowej, wiadukt, al. Żołnierzy I AWP, ul. Hrubieszowską, Ceramiczną, Szpitalną oraz Lubelską (od Szpitalnej do ronda przy „Kamenie”). Jeszcze pod koniec 2024 r. wiceprezydent Radosław Wnuk ostrzegał, że prowadzone jednocześnie prace mogą sparaliżować ruch. Szacowano, że prędkość przejazdu po mieście spadnie nawet o 90%, a PKP – mimo rozmów – nie zgodziło się na tymczasowy przejazd kolejowy, który mógłby ulżyć kierowcom.
- 31 grudnia 2024 r. wykonawca wypowiedział umowę. Miasto uznało oświadczenie za bezskuteczne i zapowiedziało mediacje w Prokuratorii Generalnej. Z nieoficjalnych informacji wynikało, że Sarinż domagał się wydłużenia harmonogramu, aby nie prowadzić jednocześnie prac na wiadukcie i ul. Lubelskiej – na co urzędnicy miejscy się nie zgodzili – informuje „Super Tydzień Chełmski”.
Podpisana ugoda ma umożliwić uporządkowanie roszczeń i przejęcie dokumentacji. Miasto deklaruje, że po zmianie promesy będzie miało 9 miesięcy na ogłoszenie nowego przetargu – jednak według deklaracji prezydenta stanie się to już w styczniu 2026 r. To oznacza, że największy w ostatnich latach projekt drogowy w Chełmie – kluczowy dla przyszłego terminala intermodalnego i EAST Parku – otrzymuje szansę na ponowny start po miesiącach impasu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.